Folktandvården :(

Det är sällan jag blir så förbannad som jag blev igår. Järfälla Folktandvård ligger inte högt i kurs! 

Vilma hade tandläkartid 10.00 igår. Hon såg fram emot det. Vilma visste att man skulle få vänta en liten stund i väntrummet, sen skulle tandläkaren komma och ropa upp hennes namn. Då skulle det vara Vilmas tur att komma in till tandläkarens rum. Vilma skulle vara duktig och gapa och visa sina fina tänder, för då skulle man kanske få en liten present, ett klistermärke eller kanske till och med en tandborste som belöning …

Nu blev det inte riktigt så.

Det började som vanligt. Vi anmälde oss i receptionen, vi skulle till Anita, och receptionisten bad oss sitta ner och vänta. När vi hade väntat i 40 minuter hade även jag tröttnat ur ordentligt. Vilma var faktiskt superduktig i säkert 25 minuter, men en treåring orkar liksom inte vänta längre än så … väntrummet är inte utrustat som ett lekland direkt. Jag frågade hur det gick för dem. Till svar fick jag: ”- har inte Anita kommit ännu kanske”. Då fick vi vänta medan receptionisten sprang och kollade hur det låg till. Hon kommer tillbaka och berättar att Anita skulle börja sitt arbetspass kl. 10.00 men hon hade sjukanmält sig, att det hade blivit missförstånd och att arbetsledaren som skulle ha koll på detta var väldigt upptagen. Men ”- jag ska ta hand om er nu istället”, sa receptionisten. Vidare sa hon ”- Det dröjer ett litet tag för jag måste gå och starta upp datorn först”. Jag fattade ingenting men hade fullt upp med Vilma som ville åka hem och var hungrig. En pojke, som också väntat länge och skulle till Anita, vägrade att acceptera läget (mamman alltså) eftersom de hade fått vänta 1 timma på sin tandläkartid för 2 veckor sedan, de krävde en ny tid … igen. Själv kände jag att det inte var ett alternativ eftersom Vilma pratat om sitt tandläkarbesök under ganska lång tid.

Sen kom receptionisten, Fari tror jag hon hette. Vi fick följa med henne till ett rum. Där började hon babbla en massa och i panik slängde hon ur sig till Vilma att ”– här hos tandläkaren får man en massa saker” och gav Vilma en tandborste och ett klistermärke. Sen babblade hon om timmar mellan matintag, sötsaker max en gång i veckan och borsta tänderna morgon och kväll … oj oj, vilka nyheter hon hade att komma med! Jag funderade på va f*n hon höll på med, om hon ens var berättigad att ta emot oss … läste mig till att hon var tandsköterska på hennes namnbricka. Skulle vi inte få komma till en tandläkare? ”Fari” gick hur som helst inte hem hos Vilma och det berodde definitivt 99% på opedagogik och 1% på språkproblemet.

Efter ett tags babblande sa ”Fari” att hon skulle hämta en tandläkare för att titta på Vilmas tänder. Åh skönt tänkte jag. Efter ett tag kommer ”Fari” tillbaka igen. Då förstod jag ännu mindre vad som hände. Jag försökte peppa Vilma med att hon skulle få prova att åka upp och ner i tandläkarstolen. Det var föga intressant för Vilma i detta läge. ”Fari” drog på sig ett par plasthandskar och ett munskydd och frågade Vilma om hon kunde visa henne hur hon borstar sina tänder, och om hon kunde gapa så att hon fick räkna Vilmas tänder. Good luck! Vilma kände förmodligen lika mycket connection till ”Fari” som jag gjorde så där visades inga tänder. Då började ”Fari” babbala om hur viktigt det är att borsta tänderna längst bak i munnen också. Jag bet verkligen ihop, jag var så nära att skrika rakt ut och strypa kvinnan, men det kan man ju inte göra inför sin dotter …

Sen sa hon något i stil med ”-eftersom vi inte får titta på dina tänder idag …” Då sa jag bara att det kanske inte är så konstigt med tanke på den här starten och att first impression last, sen gick vi. Jag var ganska förbannad. 

Jag berömde Vilma på vägen ut för att hon hade varit superduktig hos tandläkaren och Vilma fick välja den mest sockerrika glassen som fanns i glassboxen på fiket på plan 1. Jag hoppas att Vilma inte uppfattat situationen så illa som den var (det har hon naturligtvis inte, hon är ju bara 3 år).

Nu känns det bättre för mig, när jag fått skriva av mig. Men när man inte lyckas bättre med sitt kundbemötande än så här blir jag vansinnig. Det kanske är en arbetsskada … ? Man skulle kunna säga att Järfälla Folktandvård INTE mötte mina förväntningar och på svaret om min allmänna uppfattning om Järfälla Folktandvård blir det Helt missnöjd ... och jag skulle definitivt INTE rekommendera dem.

Eller jo, jag skulle rekommendera en tandläkare vid namn Ida-Stina som är superbra för henne fick Vilma träffa när hon ramlat med tänderna före in i ett element. Det är märkligt, när vi kom in oanmält och ”akut” så funkade allt utmärkt, men när man bokat ett besök och allt borde gå på rutin … då funkar inget! 

Men, det var ju väääääldigt jäktigt i receptionen, endast bemannad med 2 personer … man kan ju knappast begära att de ska ha lite uppsikt på väntrummet. En treåring är ju verkligen tyst och sitter i ett hörn, så inte konstigt att man glömmer bort sådana patienter. Herregud … jag kanske begär för mycket?


Kommentarer
Postat av: Brita

HEJ SOFI, jag tycker att du skall skicka din och Vilmas "upplevelse" till Folktandvården i Jakobsberg

så dom får ta del av verkligheten.

Hälsningar

Brita

2010-04-10 @ 14:58:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0